Špatná zpráva pro cyklisty. Nejvyšší soud utnul dosavadní praxi, která nadržovala cyklistům. Verdikt zní jasně: Cyklista na přechodu pro chodce nemá žádná speciální práva.
Proč v tom byl zmatek?
Ještě před aktuálním rozsudkem Nejvyššího soudu byla rozhodovací praxe soudů spíše nakloněná cyklistům. Nižší soudy běžně vycházely z toho, že cyklista na přechodu by měl mít obdobnou ochranu jako chodec. Argumentovaly tím, že se pohybuje po prostoru určeném primárně pro chodce a řidiči by měli být připraveni i na tento druh provozu. Takže pokud cyklista vjel na přechod, měl by řidič reagovat podobně jako u chodce. Běžné byli i případy, kdy byl řidič odsouzen za nedbalost, pokud srazil cyklistu jedoucího přes přechod, a to i tehdy, kdy cyklista přejížděl rychle a nečekaně. Řidič měl vznik takové situace předpokládat a být na ni připraven.
Osudná srážka v Ostravě
Před dvěma lety došlo v Ostravě na dvouproudé silnici k nehodě, při níž cyklista na kole přejížděl přechod pro chodce. Jeden řidič v jednom pruhu zpomalil nebo zastavil, jiný v sousedním pruhu to nestihl a cyklistu srazil. Cyklista po zraněních zemřel. Nižší soudy (okresní i krajský) původně řidiče odsoudily za usmrcení z nedbalosti. Soudy tvrdily, že cyklistovi náležela podobná ochrana jako chodci.
Přelomový rozsudek
Nižší soudy vinily řidiče, ale Nejvyšší soud jejich rozhodnutí zrušil. Argument? Cyklista není chodec, pokud jede.
Závěry soudu lze shrnout následovně:
- Cyklista není chodec, pokud jede na kole. Pouze když kolo vede.
- Cyklista přejíždějící na kole přechod pro chodce nepožívá ochrany, kterou zákon v těchto situacích poskytuje chodcům. To znamená, že právní režim vztahu řidiče a chodce (včetně povinnosti řidiče dávat přednost chodec, reagovat na vstup chodce apod.) se na cyklistu v roli jezdce nevztahuje.
- Cyklista může jet přes přechod, ale musí přitom dbát nejvyšší opatrnosti. Nemůže spoléhat na to, že řidič zastaví a dá mu přednost jen proto, že je na přechodu.
- Před přechodem nestačí z kola seskočit a jít dál. Aby byl považován za chodce, musí cyklista s dostatečným předstihem z kola sesednout, aby dal řidičům dostatek času zaznamenat jeho úmysl.
Co to znamená?
Rozhodnutí Nejvyššího soudu zásadním způsobem mění pravidla hry. Zejména při nehodách, kdy se řeší, kdo nese vinu, se misky vah naklánějí na druhou stranu. Dopad to ale nebude mít jen na případnou trestní odpovědnost a spory o náhradu škody. Významně to zasáhne i oblast pojištění. Výjimky v pojistných podmínkách totiž často vylučují nárok na pojistnou ochranu v situacích, kdy ke škodné události došlo z důvodu porušení právních předpisů nebo vlastní hrubé nedbalosti. Myslete na to, jestli Vám záleží, co dostane Vaše rodina, pokud by se Vám něco stalo. Taky by mohlo zůstat jen náhrada škody, kterou jste zavinili.
„Pokud chce (cyklista) přejet po přechodu pro chodce, činí tak s nejvyšší opatrností a výlučně společně s chodci nebo pokud se v blízkosti žádné jiné vozidlo nenachází. Je si přitom vědom toho, že na takovém přechodu nepožívá žádných práv,“
Naopak řidičům rozsudek výrazně pomáhá. Přináší jistotu, že pokud cyklista na kole vjede na přechod, není to stejné, jako kdyby tam vstoupil chodec. Přesto platí povinnost jezdit opatrně a dávat pozor, aby k nehodě nedošlo.
Stále ale platí, že řidič je povinen snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, aby byl schopen zastavit vozidlo před přechodem, pokud by na něj vstoupil chodec. Rovněž platí, že řidič nesmí vozidlo, které zpomalilo nebo zastavilo před přechodem předjíždět ani objíždět.