- Proč může být převzetí Netflixem ta lepší varianta?
- Netflix nechce celý Warner Bros. Discovery. Co chce získat?
- Jak velký podíl na trhu Netflix získá?
- Kolik Netflix zaplatí a jaké jsou další podmínky dohody?
- Jaká jsou rizika a regulační překážky?
- Kdo dal konkurenční nabídku a jak moc se vyplatí?
- Co mohou očekávat kina, diváci a filmoví producenti?
Netflix oznámil uzavření dohody o koupi studií a streamovacího byznysu Warner Bros. Discovery za zhruba 72–83 miliard dolarů, což je historicky největší transakce v zábavním průmyslu a potenciálně zlomový bod nejen pro celý trh se stravovacími službami.
Celá transakce se má dokončit během 12 až 18 měsíců od oznámení. Samotný obchod tedy ještě čeká dlouhý a nejistý regulatorní proces v USA i EU, takže dopady jsou zatím spíše ve fázi scénářů než jistot.
Netflix nemá zájem o celý Warner Bros. Discovery
Netflix nekupuje „celý“ Warner Bros. Discovery, ale především filmová studia a streamovací aktiva: značku Warner Bros., produkční kapacity, knihovnu filmů a seriálů a streamovací službu HBO Max. Aby to bylo možné, bude před samotnou transakcí muset dojít k oddělení ostatních aktiv společnosti do nové, samostatné veřejně obchodované společnosti Discovery Global. Teprve pak dojde k samotnému prodeji.
Co Netflix kupuje:
- Filmová a seriálová/televizní studia (Warner Bros. Television, Warner Bros. Motion Picture Group,DC Studios, Cartoon Network Studio)
- Veškerou tvorbu /knihovnu obsahu (Hra o trůny, Přátelé, Harry Potter, Pán prstenů, DC Comics, Teorie velkého třesku, Duna, Matrix, The Last of Us, Minecraft film, Mortal Kombat a mnoho dalších.)
- Herní divizi Warner Bros. Games (LEGO hry, série Batman: Arkham nebo Mortal Kombat)
- Prémiová TV + streaming (HBO, HBO Max / Max)
- Kompletní divize pro distribuci, licencování a publishing – (oddělení, která prodávají práva do kin, TV a na jiné platformy)
Co Netflix nekupuje – Vedle zůstanou hlavně lineární a “tuner” kanály:
- Zpravodajství: CNN, CNN International
- Zábava a životní styl: Discovery Channel, HGTV, Food Network, TLC, Animal Planet, Investigation Discovery, TruTV
- „Turner“ kanály: TBS, TNT, další regionální stanice
streamingová služba Discovery+ zůstane oddělena - Sport: TNT Sports (USA), včetně práv sportovních práv (hlavně na NBA, další soutěže)
Zjednodušeně: Netflix bere celou část WBD, která něco vyrábí a streamuje, plus více než 100 let filmové tvorby, distribuci a licence, které to všechno drží pohromadě. Zbytek zůstane stranou v Discovery Global.
Kolik Netflix zaplatí?
Streamovací gigant Netflix za převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery nabídl 72 miliard dolarů (přibližně 1,5 bilionu Kč), a to v kombinaci hotovosti a vlastních akciích.
Netflix zaplatí za každou akcii Warner Bros. Discovery 27,75 $, z toho 23,25 $ v hotovosti a 4,50 $ v akciích Netflixu. To s ohledem na cenu akcií WBD v době oznámení transakce (24,54 $) představuje pro akcionáře prémii ve výši 3,21 $ na akcii, tedy asi 14,9 %. Nabídka Netflixu tak výrazně překonává i původní nabídku na převzetí od Paramountu, který nabídl 24 $ za akcii.
Součástí akvizice je i převzetí čistého dluhu WBD ve výši 10,7 miliardy dolarů. Celková hodnota transakce včetně přebíraného dluhu tedy činí činí 82,7 miliardy dolarů.
Netflix se zároveň zavázal k platbě storno poplatku ve výši 5,8 miliardy dolarů, pokud by transakce selhala v důsledku regulačních překážek nebo jiných důvodů. Jedná se o jeden z největších storno poplatků v historii M&A – činí 8 procent vlastního kapitálu transakce, což je více než třikrát vyšší než průměr roku 2024 (2,4 %). Tento rekordní poplatek signalizuje vysokou důvěru vedení Netflixu ve schválení regulátory.
Na druhé straně se Warner Bros. Discovery zavázal k zaplacení reverzního storno poplatku 2,8 miliardy dolarů, pokud by akcionáři dohodu odmítli nebo by firma zvolila jiného kupujícího. Transakci sice jednomyslně schválila představenstva obou společností, ale schválena musí být i akcionáři Warner Bros. Discovery na valné hromadě. Stále je tedy ještě prostor pro konkurenční nabídky.
Válka o streaming nekončí. Paramount dal novou konkurenční nabídku!
V reakci na zveřejnění dohody mezi Warner Bros. Discovery a Netflixem učinil Paramount konkurenční nabídku ve výši 30 $ za akcii, tedy o 2,25 $ na akcii více než Netflix. Na první pohled se může zdát nabídka od Paramount mnohem výhodnější, je tu však jedno podstatné „ale“. Paramount chce koupit celý Warner Bros. Discovery – včetně zpravodajství, lineárního vysílání i sportovních licencí. Netflix chce „jen“ streaming, filmová studia s jejich tvorbou a distribuci (viz výše).
Koupě Warnerů Paramountem nemusí být ta lepší varianta
Snaha o převzetí Warner Bros. Discovery je zajímavá i z pohledu ochrany hospodářské soutěže. Paramount sice nemá nijak dominantní postavení na poli streamingu (2,1 %), ale obecně se jedná o silného hráče na americkém trhu, který podniká ve zcela shodných oborech jako Warner Bros. Discovery. Z pohled filmových tvůrců a nabídky obsahu pro kina a lineární vysílání tak může být nečekaně výhodnější, pokud by Warnery koupil Netflix, který může mít zájem na (alespoň částečné) distribuci obsahu i třetím stranám – navíc k tomu může být i donucen podmínkami stanovenými antimonopolními úřady.
Rizika a regulační překážky
Rozsah obchodu z něj dělá prvořadý cíl antimonopolních úřadů v USA i v Bruselu – spojení by vytvořilo obrovský mediální konglomerát, který by nejen ovládal téměř polovinu streamovacího trhu, ale zároveň získal významnou tržní sílu při vyjednávání podmínek s ostatními filmovými producenty i distributory.
Argumenty Netflixu zní jasně. Spojením nevznikne monopol, jelikož na trhu nesoutěží jen s velkými stremovacími službami jako Disney+, Amazonem Prime nebo Apple TV+, ale také s lokálními službami (Oneplay nebo Prima+), sociálními službami (zejména YouTube) a kabelovou i klasickou televizí.

Spojením by sice vznikl gigant, ale dle posledních údajů od Nielsen by „nový“ Netflex stále neměl ani 10 % podíl na trhu s vysílacími službami v USA. Nadále by zůstal daleko za YouTube, které má téměř 13% podíl.
Očekává se, že antimonopolní úřady obchod nezastaví, mohou však stanovit dodatečné podmínky převzetí – zachování licencování části katalogu třetím stranám (včetně konkurenčních platforem), povinnost zachování distribuce nových filmů do kin ve stanoveném rozsahu, zachování stanoveného prodlení uvedením filmů v kinech před jejich uvedením na streamu atp.
Z tohoto pohledu je zajímavá, že až do roku 2022 za své konkurenty na trhu považoval pouze jiné streamingové služby. Alespoň to vyplývá z jeho zpráv o výsledcích hospodaření, ve kterých služby jako YouTube nebo TikTok jako poprvé zmínil právě až v roce 2022. Z pohledu argumentace před úřady pro ochranu hospodářské soutěže bude samozřejmě klíčové, jakým způsobem bude vymezeno konkurenčního prostředí, na kterém Netflix působí. Uvedená změna pohledu, ke které od roku 2022 Netflix a následně i některé analytické společnosti přistoupily, tak může být důležitější, než se může zdát.
Nejen filmy, ale i (počítačové) hry
Netflix nechce koupit jen filmové divize, ale i herní divizi Warner Bros. Games. To znamená, že sby získal také studia NetherRealm (Mortal Kombat), Rocksteady (série Batman: Arkham a Suicide Squad: Kill the Justice League), WB Games Montréal (Gotham Knights) a TT Games (LEGO hry).
Taková akvizice dává smysl, protože Netflix už dříve oznámil plány na tvorbu velkých her pro PC a konzole. Nakonec se ale soustředil na mobilní tituly a v rámci své mobilní aplikace nabízí předplatitelům přístup k nejen k řadě her využívajících jeho filmové značky, ale licencuje i řadu známých her od jiných firem (například Red Dead Redemption od Rockstar Games).
Po akvizici Warner Bros. Games by Netflix získal řadu zkušených tvůrců velkých AAA her, se kterými by dozajista opět obnovil záměr expandovat i na PC a konzole.
Jak se promění mocenská mapa
Spojení Netflixu s Warnerem Bros. Discovery by vytvořilo subjekt, který by kombinoval technologický náskok a globální dosah Netflixu s prémiovou značkou HBO a stovkami miliard dolarů investovaných do knihoven filmů a seriálů. Vznikla by platforma, která by spojila moderní netflixovské hity s warnerovskými blockbustery a seriálovou „zlaté érou“ HBO.
To by mělo přímé dopady na konkurenci. Výrazně by oslabila ostatní malé platformy, které by jen těžko konkurovali kombinaci obřího katalogu a marketingové síly „nového“ Netflixu. Pro Disney, Amazon či Apple je to jasný signál, že bez dalších fúzí, bundlingu a partnerství se budou v budoucnu jen obtížně prosazovat.
Očekávání a rizika diváků
Pro běžného diváka zní myšlenka „všeho pod jednou střechou“ lákavě – v jedné aplikaci by našel netflixovské novinky, HBO dramata, warnerovské filmy, DC superhrdiny i Harryho Pottera. Krátkodobě lze navíc čekat promo kampaně, slevové balíčky pro stávající předplatitele HBO Max a snahu „přetáhnout“ uživatele konkurenčních platforem.
Střednědobě ale hrozí, že po úvodním období extrémně výhodných podmínek (skvělý poměr cena-obsah) může přijít další zdražování, tvrdší omezení sdílení účtů a agresivní rozdělování tarifů na levný balíček s reklamou a dražší prémiové úrovně. Pokud se navíc velká část atraktivního obsahu stáhne z jiných služeb, bude mít divák v praxi menší možnost „hlasovat nohama“ a přejít jinam.
Hollywood mezi nadějí a strachem
Hollywoodská komunita a odborové svazy reagují rozpolceně. Pro velké producenty a showrunnery může do budoucna „nový“ Netflix znamenat místo, kde budou moci získat finance extrémně drahé projekty s jistotou, že se dostanou ke stovkám milionů předplatitelů po celém světě.
Na druhé straně se ale ozývá obava ze závislosti na jednom „hlavním kupci“, což může znamenat menší dostupnost financí pro producenty středněrozpočtových filmů a odvážnějších seriálových projektů, které nezískají masovou sledovanost v prvních týdnech. Netflix je zkrátka až příliš dobře známý tím, že zařezevá i nadějné a zajímavé projekty, pokud od počátku nemají dobrá čísla.
Kino jako vedlejší fronta
Netflix i vedení Warnerů veřejně ujišťují, že kina nezmizí. Velké warnerovské tituly mají nadále dostávat smysluplné „okno“ před uvedením na streamu – Přímo souvisí s typickým způsobem financování hollywoodských producentů, jejichž příjem je primárně navázán na tržby z kin a v menší míře na poplatky spojené s uvedením filmu na streamovacích platformách.
Právě síla vlastního streamu ale v minulosti vedla Netflix k tlaku na zkracování exkluzivního období v kinech a rychlý přesun hitů do online prostředí. U nezávislých filmů a evropských koprodukcí, které nemají vlastní silnou platformu, se může vyjednávací pozice dále zhoršit – budou se muset rozhodovat mezi jednorázovou platbou od silnějšího streamu a nejistým výdělkem z klasické distribuce.
Hrozba pro lokální služby
Pro lokální hráče jako Prima+ nebo Oneplay může transakce znamenat mnohem menší dostupnost velkorozpočtových zahraničních filmů, takže by museli ještě mnohem agresivněji sázet na vlastní, tuzemskou a regionální tvorbu. Fakticky by se staly “jen” lokální alternativou k velkému globálnímu balíku s menší šancí na nákup atraktivních amerických titulů (blockbusterů).
Jisté je jen jedno
Pokud transakce projde, éra „desítek streamovacích služeb“ skončí rychleji, než si mnozí představovali, a Netflix se definitivně promění v mediálního obra, kterého budou politici i regulátoři sledovat podobně bedlivě jako kdysi kabelové monopoly či telekomunikační giganty.