GameStop přežil klinickou smrt. Její akcie se staly tzv. meme stock, vystřelily a pak zase pohasly. Dnes se prodejce her mění a hledá nové místo v éře digitální distribuce. Já jsem si už vsadil.
Od království her k hledání nové identity
GameStop býval králem. Ještě před deseti lety měl tisíce obchodů a byl první volbou každého hráče, který si chtěl domů přinést nový titul. Jenže svět se změnil. Hry se přesunuly do digitálních obchodů – Steam, PlayStation Store, Xbox Game Pass – a GameStop zůstal s drahou sítí kamenných poboček a klesajícími tržbami.
Firma se ocitla na pokraji kolapsu. Akcie spadly hluboko pod hranici 5 dolarů, v dubnu 2020 dokonce až na 70 centů. Vypadalo to na konec. Pak ale přišla exploze zcela nového typu: komunita investorů z Redditu udělala z GameStopu v roce 2021 symbol boje proti Wall Street. Cena akcie během pár dní vystřelila na 483 dolarů a firmě darovala to nejcennější – čas a kapitál na změnu příběhu.
Éra digitální distribuce
Prodej fyzických her je slepá ulička. V roce 2024 se 99 % PC her a 84 % konzolových her prodalo digitálně. GameStop se proto rozhodl změnit svůj obchodní model:
- Popkultura místo her – stále prodává hry a konzole, ale čím dál více se soustředí na sběratelské předměty, trading cards, figurky a komiksy. V rámci partnerství s jinými značkami nabízí i exkluzivní limitované edice. Jedná se o segment, který teď roste rychleji než hry.
- Bazar jako jistota – má vysoké marže a tvoří stabilní základnu příjmů i v době, kdy se prodej nových fyzických her propadá. GameStop zde zůstává dominantním hráčem.
- Ekosystém sběratelů – GameStop se mění na tržiště s přidanou hodnotou. Není to jen obyčejné zprostředkování, ale nabízí i hromadu doplňkových služeb. Kromě ověření pravosti a stavu sběratelských karet nabízí i bezpečnou úschovu sběratelských předmětů – nákup, prodej i kompletování sbírky zařídit přes internet nebo po telefonu
- Experiment s kryptem – firma začala nakupovat Bitcoin, čímž se částečně proměnila v investora. Je to riskantní, ale zároveň to přitahuje pozornost.
- Úspory – masivní redukce poboček: z 7000 v roce 2015 na zhruba 2000 dnes.
Nintendo Switch 2 efekt
Prodeje hardwaru se dlouhodobě propadají – v prvním čtvrtletí roku 2025 klesly meziročně o 31,7 % na 345 milionů USD. Trh s PS5 a Xboxem byl nasycen, ale pak do hry vstoupilo Nintendo.
Během tohoto účetního období uvedlo Nintendo na trh novou konzoli Switch 2. Její prodeje zaznamenaly takový boom, že se okamžitě stala celosvětově nejrychleji prodávanou herní konzolí v historii. Prodej Nintendo Switch je stále v plném proudu a dle odhadů se v USA zhruba 10-15 těchto konzolí prodá přes GameStop. Prodeje konzole samozřejmě budou v čase klesat, ale v tomto účetním období by se to na výsledcích GameStop mělo pozitivně projevit.
GameStop se stal nečekaným vítězem technologického cyklu, oživeným příchodem Nintendo Switch 2. Díky silnému launchi konzole se opět stává důležitou zastávkou pro hráče — nejen na poli nových titulů, ale i sběratelství a bazaru. Díky silnému zájmu o konzoli roste i objem obchodů s použitými hrami – mnoho hráčů využije GameStop jako místo pro prodej starých a nákup her pro starý Switch. Na rozdíl od PlayStationu nebo Xboxu tvoří u Nintenda prodej fyzických nosičů významný podíl na celkovém počtu prodaných her, a to zhruba 43 %. Zájem o bazarové hry navíc podporuje i fakt, že hry pro starý Switch jdou hrát i Switch 2.
Ekosystém pro sběratele
Klasický prodej her ztrácí dech, ale GameStop se už tiše změnil. Dnes už není jen prodejcem, ale kurátorem a tržištěm popkulturních artefaktů.
- Akvizice a kurátorství – GameStop spolupracuje se známými značkami (Pokémon, Funko Pop!, Star Wars, DC, Avatar) a nabízí exkluzivní limitované produkty, které nikdo jiný nemá. Stává se tak kurátorem popkulturních artefaktů.
- Autentizace a hodnocení – ve spolupráci s PSA (Professional Sports Authenticator) poskytuje certifikaci pravosti sběratelských karet a dalších předmětů – již takto ověřil přes milion karet. Důvěryhodnost předmětů, které se draží a obchodují přes GameStop je klíčová – kupující přesně ví, co dostává, a GameStop tím posiluje svou roli garantovaného prodejce.
- Tržiště i trezor – Nový formát tzv. Power Packs propojuje digitální a fyzický svět. Zákazník kupuje digitální balíčky karet, po jejichž otevření má možnost volby, zda si nechat fyzické karty poslat poštou, nebo je bezpečně uložit ve „vaultu“. Každý kus ve vaultu lze kdykoliv prodat, a GameStop si z každé transakce bere poplatek.

Výsledky hovoří jasně: collectibles segment v prvním čtvrtletí 2025 vzrostl meziročně o 54 % na 211,5 milionu USD a poprvé předčil prodej softwaru. Díky vyšším maržím táhl i celkovou ziskovost – GameStop vydělal 44,8 milionu USD, zatímco loni byl ve ztrátě.
Budoucnost v době zdražování
Očekává se, že v nadcházejících měsících budou muset americké rodiny začít více šetřit. Inflace se stále drží výše, než by si lidé přáli. Fed sice začne snižovat úrokové sazby, což uleví dlužníkům díky levnějším půjčkám, ale zároveň to oslabí výnosy ze spoření. Paradoxně tak domácnostem klesnou splátky, ale spořicí účty a vklady vydělají méně.
Náklady amerických domácnosti rovněž stoupnou, jakmile se plně projeví zrušení výjimky de minimis od srpna 2025, které zdraží nejen malé balíčky ze zahraničních e-shopů, ale vlivem uvolnění konkurenčního tlaku povede k celkovému zdražování. oblečení, elektroniku či další zboží, na které byli Američané zvyklí. Navíc se může projevit i přísnější antimigrační politika – i přes úbytek levné pracovní síly trh práce slábne a nezaměstnanost mírně roste, což se i přes zvýšená příjmy obecně projeví dalším zdražováním.
Na první pohled to vypadá pro GameStop špatně – méně lidí kupuje nové hry za 70 dolarů, méně utrácí za sběratelské edice. Jenže příběh GME je složitější. Když se lidem hůř vede, GameStop paradoxně ožívá v bazarovém segmentu. Hráči si místo nové hry vezmou levnější použitou. Jiní zase prodají staré tituly, aby si přivydělali. Pak tu jsou ještě sběratelské předměty. V dobách prosperity jsou to trofeje. V dobách inflace se z nich stává likvidní aktivum. Čím víc lidí bude nuceno prodávat své sbírky, tím víc transakcí proběhne přes GameStop Card Grading Service a společnost si z každého prodeje ukrojí svůj podíl.
Závěr
GameStop už dávno není jen obchod s hrami. Je to hybrid: retailer, tržiště pro sběratele, krypto investor a stále ještě symbol vzdoru komunity. Přes všechny hrozby má v dnešní době šanci uspět právě proto, že se naučil vydělávat i na šetření a obavách zákazníků.
Investice do GameStop je riskantní, ale příběh má stále sílu. Přinejmenším krátkodobě vidím pozitivní příběh, který by se mohl projevit ve výsledcích, které společnost zveřejní už 9. září 2025.