Dodavatel elektřiny, poskytovatel internetu nebo mobilní operátor může zdražit své služby nebo změnit jiné podmínky jednoduše tak, že svým zákazníkům takovou změnu jednostranně oznámí. Mlčení v takovém případě znamená souhlas. Kdo smlouvu včas nevypoví, může skončit s novými (ne)výhodnými podmínkami i několik let.
„Po zákaznících nelze rozumně požadovat, aby pravidelně kontrolovali všechny elektronické komunikační služby“
Nový rozsudek nejvyššího správního soudu potvrdil, že zdražení nebo změnu jiných podmínek nestačí spotřebitelům oznámit jen v klientské zóně nebo na webu podnikatele. Podnikatel musí spotřebitelům poslat přinejmenším avízo o tom, že takovou informaci do klientské zóny nebo na web umístil – zpravidla e-mailem nebo dopisem zaslaný na doručovací (elektronickou) adresu sjednanou smlouvě. Nejen zveřejnění informace v klientské zóně nebo na webu musí být zveřejněno včas, ale i avízo o takovém umístění informace musí podnikatel svým zákazníkům poslat v zákonné lhůtě.
“Nelze akceptovat ani smluvní ujednání o doručování přímo do klientské sekce (zóny) bez toho, že by byl zákazník adresně zpraven o umístění informace v takové sekci”
To platí i v případě, že podnikatel se spotřebitelem ve smlouvě dohodl zasílání takových informací prostřednictvím klientské sekce (zóny) nebo webu. Bez ohledu na takové smluvní ujednání musí podnikatel zákazníka adresně (e-mailem, dopisem atp.) informovat o zveřejnění takové informace a jejím umístění.
Takové oznámení musí být zákazníkovi zasláno na jím sjednanou kontaktní adresu – automaticky nestačí oznámení zaslat na e-mail, který zákazník při komunikaci naposledy použil nebo nebo adresu, kde poskytovanou službu čerpá.
Pokud podnikatel oznámení nezašle, zašle jej chybně nebo na špatnou adresu, je to jako kdyby danou změnu neoznámil. Zákazník v takovém případě není povinen hradit navýšenou cenu nebo se řídit novými podmínkami.
Pokud se změnou nesouhlasíte, můžete smlouvu bez sankce ukončit
- Dodavatel elektřiny nebo plynu musí zvýšení ceny nebo změnu jiných podmínek oznámit nejméně 30 dní předem. V případě nesouhlasu lze smlouvu bez sankce vypovědět nejpozději 10. den před účinností takové změny.
- Mobilní operátor musí zvýšení ceny nebo změnu jiných podmínek oznámit nejméně měsíc předem. V případě nesouhlasu lze smlouvu vypovědět do 30 dní od doručení takového oznámení.
- Streamovací služby (Netflix, HBO MAX atp.) nemají zákonem přesně stanovenou lhůtu pro oznámení změny podmínek ani lhůtu, ve které lze v případě nesouhlasu s novými podmínkami smlouvu vypovědět. Rozhodující jsou smluvní podmínky, které ale musí být v souladu s obecnými pravidly stanovenými v občanském zákoníku.
Právo smlouvu vypovědět samozřejmě nemáte, pokud se cena služby snižuje, nebo je změna podmínek pouze ku prospěchu zákazníka.
Pozor: Výše uvedené se vztahuje na smlouvy uzavřené mezi poskytovatelem služby (podnikatelem) a spotřebitelem (domácností). Smlouvy uzavřené mezi podnikateli mají jiný režim.